Hartcoherentie?

Hartcoherentie is de korte benaming voor een coherent hartritmepatroon, een regelmatige afwisseling van vertraging en versnelling van de hartslag. Wanneer je gespannen bent neemt de hartcoherentie af. Bij mensen die zeer angstig of gestresseerd zijn zal de hartcoherentie zelfs helemaal afwezig zijn. Een hogere hartcoherentie geeft een hoge flexibiliteit aan op fysiek, mentaal en emotioneel niveau.

Goed nieuws!

Via je ademhaling kan je invloed hebben op je hartcoherentie. Door regelmatig te oefenen voel je je gezonder, rustiger en minder gestresseerd.

Hartcoherentie werkt bij:

  • Stresse61e22_35bd12e0bb1a452aa83c9c3137ccdde4~mv2_d_3781_2569_s_4_2
  • Burn-out
  • Faalangst
  • Examenvrees
  • Concentratieproblemen
  • Onrust
  • Slecht slapen
  • Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  • Hoge bloeddruk (stressgerelateerd)
  • Hartritmestoornissen (stressgeralateerd)
  • Chronische pijnen
  • Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS)

Vraagt hartcoherentie oefenen veel tijd?

Hartcoherentie vraag niet veel tijd en is dus perfect te integreren in je leven. Je kan 3 keer per dag 6 minuten oefenen of  2 keer 10 minuten.  Deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase met een gunstig effect gedurende 6 uur op lichaam en geest.

Hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel  in balans is ..?   

4eea5d_f6718f6b6722418fa6f6442baa5c9facHartcoherentie  is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek. Als je de oefening doet zoals voorgeschreven, zal je hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect tot gevolg. Hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback apparatuur die hiervoor speciaal ontwikkeld werd en je informatie geeft over de toestand van je zenuwstelsel. 

Toepassingen?

Stressgerelateerde beroepen (politie, managers…), complementair met geneeskundige behandelingen, onderwijs, sportwereld, burn-out, coaching in organisaties, verminderen van ziekteverzuim,…

Meer weten?

Schrijf je in voor één van de groepsreeksen die starten in het najaar.